امپراتوری موتورسیکلتهای شهر | پیشنهاد ثبت شماره ملی افراد متخلف به جای شماره پلاک موتور!
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۸۸۲۹
همشهری آنلاین - مریم قاسمی: قدرت مانور موتورسیکلت در عبور از موانع، ترافیک و حتی چراغهای راهنمایی باعث شده تا نگاه خوبی به عملکرد موتورسواران وجود نداشته باشد. بارها برای همه ما پیش آمده که وقتی در حال عبور از پیادهرو هستیم، ناگهان موتورسواری با سرعت و صدای زیاد از کنارمان گذشته و آرامشمان را بر هم زده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
البته این روزها رد چرخ موتورسیکلتها را در همه جای پایتخت به وضوح میتوان دید؛ در خطهای ویژه اتوبوسهای تندرو، میان کوچههای باریک، حیاط خانهها، راهروی آپارتمانها و در لحظه لحظه روزهای پرازدحام این شهر ۱۴ میلیون و ۱۶۰ هزار نفری، حرکت شتابان موتورها را میتوان نظاره کرد و صداهای گوشخراش آنها را به تناوب شنید. آنچه این حضور را پررنگ و آزاردهنده میکند، بیتوجهی اغلب موتورسواران به قوانین راهنمایی و رانندگی و تجاوز به حریم آرامش و آسایش شهروندان است.
موتورسوارها در کجاها بیشترندمعاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ درباره وضعیت موتورسواران و محل اصلی فعالیت آنها در این محدوده میگوید: «بیشترین تعداد تردد موتورها در منطقه ما در محدوده میدان معلم، اطراف بوستان قائم(عج) و خیابانهای شهیدان بهرامی، شادآباد، حیدری شمالی و جنوبی دیده میشوند. از این میزان، درصد کمی به فعالیت موتورتاکسیها و حجم زیادی به عبور پیکهای موتوری آنلاین و اغذیهفروشیها اختصاص دارد. در واقع این محلها، معابری برای تبادل سفر و کسب و کار هستند.»
«فرجاد احمدی راد» در پاسخ به این سؤال که آیا قوانین مدونی برای موتورسوارها وجود ندارد یا اینکه قوانین وجود دارند، اما برخی از شهروندان موتورسوار به آنها عمل نمیکنند؟ پاسخ میدهد: «موتور وسیلهای است که مانند دیگر وسایل نقلیه تلقی میشود و راکبان آنها موظف به رعایت تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی هستند. اما در بسیاری از موارد ما شاهد بیتوجهی موتورسواران به علائم و هشداردهنده هستیم. عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبور از چراغ قرمز، بیتوجهی به تابلوهای ورود ممنوع، گردش به چپ و راست بدون استفاده از راهنما و عبور از پیادهروها تخلفاتی هستند که هم در اوضاع ترافیکی منطقه ۱۸ بینظمی به وجود میآورند، هم باعث ایجاد تصادف میشوند و هم آرامش و سلامت موتورسواران و شهروندان را به مخاطره میاندازد. برای موتورسواران، قوانین ویژهای هم وجود دارد مانند لزوم استفاده از کلاه ایمنی و ضوابط مخصوص سرنشینهای ترک موتور که بهطور معمول موتورسواران به این قوانین هم بیتوجهاند.»
برخورد جدی میتواند تا اندازه ای کارساز باشداحمدی راد درباره راههای پیشگیری از این تخلفات میگوید: «در درجه اول برخورد جدی و قاطع میتواند تأثیرگذار باشد. در بسیاری از موارد افراد متخلف، ناآگاهی از قوانین را دلیل انجام آن تخلف میدانند و در واقع این بیاطلاعی را دستاویزی برای عمل نکردن به قانون قرار میدهند. این در حالی است که رانندهای که گواهینامه دارد از تمامی قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی باخبر و مطلع است. در دیگر قوانین شهری و مدنی هم این اتفاق ممکن است رخ دهد. تصور کنید شخصی با ادعای ناآگاهی از قانون، اقدام به حمل سلاح سرد یا گرم کند. آنگاه چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟»
معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ اضافه میکند: «علاوه بر اینکه با موتورسواران متخلف برخورد قاطع نمیشود، قوانین موجود در این زمینه هم کاستیهایی دارد. زمانی که فردی تخلف میکند و با یک جریمه مختصر بخشیده میشود یا وقتی قانون این اجازه را میدهد که با اعتراض متخلف به مراجع مربوط، میزانی از جریمهها کاهش پیدا کند، متخلفان دوباره این خطاها را تکرار میکند. اگر جریمهها سنگینتر باشند و به شخص تعلق بگیرند، یعنی اینکه به جای جریمه و ثبت پلاک موتور، جریمه با شماره کارت ملی افراد ثبت شود، میزان جرائم تا حد بسیاری کاهش پیدا میکند و بسیار تأثیرگذارتر است.»
نیازی به مسیر ویژه موتورسواران نیستخیلیها عقیده دارند که ایجاد مسیرهای ویژه موتورسواران میتواند در کاهش تخلفات و تصادفات تأثیرات مثبت داشته باشد؟ اما احمدی راد میگوید: «اگر تمامی موتورسواران قوانین را رعایت کنند، نیازی به راهاندازی این خطوط نیست و میتوانند در کنار دیگر اتومبیلها بدون ایجاد حادثه رفتوآمد کنند. از سوی دیگر، برای راهاندازی خطوط ویژه باید هزینهها و فایدهها را در نظر گرفت. به معنای اینکه راهاندازی این خط در مصرف سوخت، آلودگی هوا و میزان سفرها چه اندازه تأثیرگذار خواهد بود. برای مثال، اگر برای خودروهای پرسرنشین مسیرهایی ویژه در نظر گرفته شود، مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت. اما به نظر نمیرسد که ساخت این مسیرها برای موتورسوارها چندان تأثیرگذار باشد.»
او در پاسخ به این پرسش که آیا طرحی برای ساماندهی موتورتاکسیها وجود دارد؟ میگوید: «بله. سازمان ترافیکی شهرداری تهران، طرحهایی را برای این منظور در دستور کار قرار دارد و در این زمینه اقداماتی جدی انجام میدهد. به دلیل اینکه تعداد این وسایل نقلیه در شهر تهران بسیار زیاد است؛ چراکه با هزینهای کم و شرایط اقساطی میتوان آن را خریداری کرد. این روزها تعداد موتورتاکسیها در همه مناطق شهر افزایش پیدا کرده و نیازمند قانون ضوابط خاصی شده است.»
تفاوت نرخ کرایه موتورهای سر راهی و آنلاینشاید اگر ۱۰۰ سال قبل، حدود سال ۱۳۰۲ هجری شمسی، «کریم بوذرجمهری»، شهردار وقت تهران، کرایه استفاده از موتورها را هم مانند کرایه سوار شدن بر شتر و اتول و درشکه معین میکرد، امروز شاهد این نابسامانی در دریافت کرایه توسط موتورتاکسیهای خیابانی نبودیم! جدای از این مزاح، در مقایسه ارقام باید گفت، موتورسیکلتهای گذری و راهی برخلاف خدمات موتوری آنلاین کرایه ثابتی ندارند. آنهایی که زیاد از این وسیله استفاده میکنند به خوبی میدانند این وسیله نرخگذاری مدونی ندارد و راکبان آنها برای مسیرهای ثابت کرایههای متفاوتی دریافت میکنند. این مبلغ در واقع بهطور توافقی بین مسافران و موتورسیکلتسواران تعیین میشود و تا میزان زیادی به آگاهی مسافر از نرخ موتور برای حملونقل بستگی دارد.
به گواه آنهایی که زیاد موتورسواری میکنند، بارها اتفاق افتاده که مسیری که در یک روز ۳۰ هزار تومان قیمتگذاری شده، در روز دیگر با ۲۰ هزار تومان هم طی میشود. البته این وضع فارغ از قیمتگذاری پیکهای موتوری آنلاین است که بخشی از کرایه را خود شرکتها بابت کارمزدشان برمیدارند. این نکته را هم بایدگفت که معمولا پیکهای موتوری آنلاین فقط به حمل کالاها و کارهای خدماتی میپردازند که هزینه کارهای خدماتی نیز بیشتر است. اما برای یک رقم میانگین درخیابانهای تهران میتوان قیمتی عادلانه از بین هزار و یک نرخ موتورسواران ارائه داد!
کد خبر 688359 برچسبها محله موتور و موتور سوار همشهری آنلاین پلیس راهور - شهر موتور - پیک موتوری تهران منطقه ۱۸ حمل و نقل شهریمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: محله موتور و موتور سوار همشهری آنلاین پلیس راهور شهر موتور پیک موتوری تهران منطقه ۱۸ حمل و نقل شهری موتوری آنلاین منطقه ۱۸
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاثیرات سلوکیان بر خاورمیانه: از تاثیر بر هنر و فلسفه تا مواجهه با شورش یهودیان
فرارو- روایت غالبا گفته شده از خاورمیانه مملو از ظهور و سقوط امپراتوریهایی مانند هخامنشیان، عباسیان و عثمانیها است. تسخیر امپراتوری ایران هخامنشی توسط اسکندر مقدونی در سال ۳۳۰ پیش از میلاد مسیح یکی دیگر از فصلهای معروف است. با این وجود، قدرت قابل توجهی که پس از مرگ اسکندر مقدونی پدیدار شد و خود را در قالب امپراتوری سلوکی به نمایش گذاشت تا حد زیادی مبهم باقی مانده است.
به گزارش فرارو به نقل از فِر آبزرور، سلوکوس یکم نیکاتور یکی از ژنرالهای اسکندر مقدونی سلسله پادشاهی وسیعی را ایجاد کرد. او دیگر جانشینان اسکندر که مجموعا به نام دیادوچی شناخته میشوند پس از آن که پردیکاس نائب السلطنه منتخب اسکندر نتوانست قدرت را حفظ کند برای قلمروی درون امپراتوری با یکدیگر رقابت کردند. هنگامی که گرد و غبار فرو نشست سلوکیان خود را در میانه کنترل سهم امپراتوری یافتند. قلمرو امپراتوری سلوکی در دوران اوج خود از آناتولی (ترکیه امروزی) تا دره سند در هند امتداد داشت.
سلوکیان علیرغم تسلط جغرافیایی و نفوذ پایدار اغلب در بحثهای خاورمیانه به سطح پاورقی تنزل داده میشوند. آنان تحت الشعاع همتای خود در مصر یعنی بطلمیوس یکم سوتر فرمانروای مصر و از سرداران اسکندر مقدونی قرار گرفته اند که در غرب به خاطر جمع آوری کتابخانه اسکندریه و به دلیل سوء استفادههای کلئوپاترا آخرین عضو دودمان خود مشهور هستند. این غفلت منجر به شکاف قابل توجهی در درک ما نسبت به سلوکیان شده است. این در حالیست که امپراتوری سلوکی نقش مهمی در شکل دادن به خاورمیانه هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سیاسی داشته است.
معماران جهان هلنیستیتاثیر سلوکیان بسیار فراتر از میدان جنگ بود. آنان نقش مهمی در پر کردن شکاف بین اروپا و هند، تقویت تبادل فرهنگی و شکل دادن ناخواسته به جهان از طریق تعامل خود با سایر امپراتوریهای قدرتمند داشتند. سلوکیان وارث سنت فرهنگی وسیع هلنیستی بودند. این تاثیر در پروژههای معماری بزرگ آنان که با ترکیبی از سبکهای یونانی، بین النهرینی و مصری مشخص میشود آشکار شد. شهرهایی مانند انطاکیه پایتخت آنان دارای فضاهای عمومی چشمگیر، خیابانهای ستون دار و معابدی بود که با مجسمههایی به سنت یونانی تزئین شده بودند.
معماران سلوکی با تمرکز بر چیدمانهای هندسی و امکانات شهری نقشی کلیدی در توسعه شهرسازی ایفا کردند. سلوکیان در فلسفه جریانهای فکری جهان هلنیستی را پذیرفتند. اپیکوریسم، رواقی گرایی و شک گرایی همگی تحت حمایت آنان شکوفا شدند و دانشمندان را به سوی خود جذب کردند و بحثهای پرشوری را پرورش داد.
یکی از مهمترین کمکها توسط مگاستنس سفیر، مورخ و جغرافیدان یونانی سلوکی مستقر در پاتالی پوترا پایتخت باشکوه چاندراگوپتا مائوریا پادشاه هند در قرن سوم پیش از میلادی انجام شد. اثر مگاستنس که به عنوان یکی از اولین اروپاییها درباره هند نوشته بود به سنگ بنای شناخت شبه قاره هند تبدیل شد.
گزارشهای او علیرغم سوگیریهای بالقوه ذاتی در دیدگاه هر سفیری کماکان منابع ارزشمندی از اطلاعات است. مشاهدات دقیق مگاستنس در مورد جامعه هند از جمله سیستم پیچیده کاست، نقش فیلها در جنگ و ساتی (خودسوزی بیوه ها) و هم چنین سیاست و جغرافیا دریچهای برای اروپاییها به دنیای ناشناخته قبلی فراهم کرد. کار مگاستنس به مبنایی برای نویسندگان بعدی مانند استرابون نویسنده کتاب جغرافیای استرابو تبدیل شد. این روند تصور اروپاییان از هند را برای قرنهای آینده شکل داد. استرابون به توصیفات مگاستنس از موجودات عجیب و غریب اشاره کرد احتمالاً تفسیرهای نادرست از حیوانات واقعی یا شیوههای فرهنگی که به فانتزیهای اروپایی در مورد شرق عجیب و غریب دامن زد.
سلوکیان ممکن است نام آشنا نباشد، اما میراث ماندگار آنان غیرقابل انکار است. آنان تسهیل کننده تبادل فرهنگی، تامین کنندگان دانش و حامیان هنر، معماری و فلسفه بودند. نفوذ آنان از مرزهای جغرافیایی و محدودیتهای زمانی فراتر رفت و اثری پاک نشدنی در دنیای باستان بر جای گذاشت.
شورش یهودیان علیه سلوکیانبا این وجود، شاید ماندگارترین میراث سلوکیان از تعامل آنان با مردمی کوچک، اما باستانی در گوشه جنوب غربی امپراتوری شان ناشی میشود: یهودیان.
سلوکیان در قرن دوم پیش از میلاد بر یهودیه سایه طولانی انداختند. تحت سلطنت ظالمانه "آنتیوخوس چهارم اپیفانس" که به دلیل سیاستهای مذهبی ظالمانه و نامنظم خود لقب اپیمانس (دیوانه) برای او به کار برده شد او اتباع یهودی خود را به شدت آزرده خاطر ساخت. او معبد دوم یهودیان در بیت المقدس را مورد هتک حرمت قرار داد، مجسمه زئوس را ساخت و پرستش خدایان یونانی را اجباری کرد. او با ترویج زبان و آداب و رسوم مذهبی یونانی به دنبال یونانیزه کردن یهودیه بود. این شامل سرکوب اعمال سنتی یهودیان مانند ختنه و برگزاری شبات (تعطیلی روز شنبه یهودیان) و حمله مستقیم به هویت و ایمان یهودی میشد.
این ظلم او آتش شورش یهودیان را برانگیخت. در روستای کوچک مودین یک کاهن یهودی به نام "متاتیاس مکابئوس" و پسران اش از اجرای احکام آنتیوخوس خودداری ورزیدند. سرپیچی آنان باعث خیزش گسترده تری شد. شورش مکابیان در گرفت."یهودا مکابئوس" برجستهترین پسر متاتیاس به عنوان یک رهبر کاریزماتیک ظاهر شد و جناحهای مختلف یهودی را علیه دشمن مشترک متحد کرد.
شورش مکابیان از میدان نبرد فراتر رفت. این مبارزه برای جوهر یهودیت بود. این دوره تاثیر عمیقی بر اندیشه و هویت یهودی داشت. آسیب ناشی از آزار و شکنجه یهودیان تسوط سلوکیان باعث ایجاد متون آخرالزمانی مانند کتاب دانیال و کتاب خنوخ شد. این آثار مضامین قضاوت الهی، رنج عادلانه، و رهایی نهایی را بیان میکردند.
امپراتوری تضعیف شده سلوکی فرصتی را برای رومیان فراهم کرد که از آن درگیری برای گسترش نفوذ منطقهای خود استفاده کنند. رومیان با استفاده از یهودیه به عنوان مهرهای در جنگ قدرت سلوکیان را تضعیف کردند. در قرن اول پیش از میلاد مسیح رومیان بر آناتولی، سوریه و فلسطین مسلط شدند. در حالی که یهودیه بر روایت مبارزات سلوکیان در غرب تسلط دارد مرزهای شرقی آن امپراتوری نیز با چالشهایی مواجه بود.
در سرزمینهای ایرانی شان شورشهایی که با هدف احیای آداب و رسوم ایرانی انجام میشد و تهدیدی مهم محسوب میشد. در نهایت، سلوکیان نتوانستند کنترل ایران را حفظ کنند و راه را برای ظهور سلسلههای بومی اشکانی و ساسانی هموار ساختند. این امر زمینه را برای تقسیم خاورمیانه بین امپراتوریهای رقیب روم و ایران فراهم کرد الگویی که تا هفت قرن بعد از فتح شام و ایران توسط اعراب مسلمان تغییری پیدا نکرد.